Mielipidekirjoitus – (Satakunnan Kansa 13.7.2013)

Tapio MeriAurinkoenergian talteenotto niin Euroopassa kuin muissakin maanosissa lisääntyy jättiläisharppauksin. Yhä tehokkaammat paneelit ja lisääntyvä tuotanto pudottaa hintatasoa ja tekee aurinkoenergiasta entistä kilpailukykyisemmän. Aurinkosähkön puolesta puhuu myös sitä varaavien akkujen nopea kehittyminen. Lopullinen läpimurto, joka on jo ovella, tulee monelle nykyisin fossiilisella raaka-aineella energiaa toimittavalle energiayhtiölle olemaan vaikea. Jos ja kun kerran aurinkoenergian talteenotto vielä tulee syöttötariffin piiriin, tulee kasvu olemaan entistä nopeampaa.

Jonkinlaista lisääntymistä ilmaisen energian käytöstä maassamme alkaa näkyä myös joidenkin energiaa myyvien ja valmistavien yritysten valikoimissa. Fortum on kokosivun mainoksellaan kaupannut valmista ratkaisua asennuksineen kuluttajille. SK kertoi viime kuun lopussa Oulun Sähkömyynnin tukipaketista , jolla rohkaistaan pientalorakentajaa hankkimaan lisäenergian lähteeksi aurinkokeräimet. Monet mökkiasukkaat ja veneilijät ovat jo ottaneet pitkään auringosta voiman monenlaisiin sähköä käyttäviin laitteisiinsa.

Kesäaikana pientalorakentajien aurinkopaneelit tuottavat ”liikaa” energiaa varsinkin jos sitä käytetään vain lämpimän veden tuottamiseen. Osa energiasta siirtyy näin veloituksetta paikallisen sähkojakelijan verkkoon. Tilanne kuitenkin on alkanut muuttua: jo nyt asian ymmärtäneet energiayhtiöt maksavat vähäisen korvauksen kuluttajalta saamastaan energiasta. Näin Satakunnassa toimii esimerkiksi Vatajakosken Sähkö, joka on jakanut informaatiota miten asia käytännössä hoidetaan.

Pori menetti mahdollisuutensa toimia tiennäyttäjänä maassamme aurinkoenergian talteenotossa, vaikka uuden uimahallin energiaratkaisuista ottaa talteen auringon tuoma lisälämpö paljon puhuttiin jopa maamme rajojen ulkopuolella. Sittemmin Ympäristöviraston piharakennukseen asennetut aurinkopaneelit lienevät ensimmäisiä, jossa Porin Energia Oy hyvittää osan paneelien tuomasta energiasta jakelijan verkkoon. Yksittäiselle pienrakentajalle suunnattua selvää kampanjaa yritys ei ole kuitenkaan syystä tai toisesta toteuttanut. Ihmetys on aihellinen kun muistaa kevättalven infotilaisuuksissa olleet ihmismäärät.

Liekö monikaan energiayhtiö vielä havahtunut ajattelemaan vihreän energian tärkeyttä. Vain kasvimaailma, maaperä,vesi, tuuli ja aurinko jäävät viime kädessä jäljelle kun maapallon kivihiili-, öljy-, kaasu-, ja uraanivarat on kaivettu loppuun. Mitä me vielä odotamme, niiden loppuako?

Tapio Meri
PJ, Porin seudun Vihreät ry